Kvinder og Millennials erobrer den danske e-handel

6 marts 2019

Clearhaus sørger for, at over 5.000 danske webshops kan tage imod onlinebetalinger på en simpel og sikker måde. Clearhaus behandler millioner af onlinetransaktioner hver dag. Vi har analyseret vores transaktionsdata, og resultaterne giver et interessant indblik i den demografiske sammensætning af danske iværksættere inden for e-handel, samt hvad og hvordan de sælger.

Vi ser flere og flere kvindelige iværksættere i Danmark

Både e-handel og iværksætteri har længe været mandsdominerede aktiviteter - men det ser (heldigvis) ud til at ændre sig i fremtiden. Flere og flere kvinder vælger at tage springet og forfølge deres drøm. Starte deres helt eget. Blive deres egen boss. I løbet af de seneste 5 år er andelen af kvindelige iværksættere inden for e-handel steget fra blot 20% til hele 28,5% (per februar 2019) - og der kommer hele tiden flere til.

Vi ser flere og flere kvindelige iværksættere i Danmark

En af disse iværksættere er Camilla Louise Krøyer. Hun startede i 2015 modevirksomheden Trendday med Kasper Bondegaard. Om hendes iværksættereventyr fortæller hun:

“Jeg synes, det er fantastisk, at der kommer flere og flere kvindelige iværksættere til. Jeg ved, at bare fordi det er et andet køn, så sidder vi med mindst lige så mange gode ideer og ting, vi vil prøve af, som mænd. Jeg møder ofte mænd, der straks har en ide om, at jeg i virksomheden formentlig bare er et pænt ansigt, der i vores regi er dygtig til at tage fotos og se godt ud i de varer, vi sælger. Det er meget tydeligt, og jeg har faktisk for ofte oplevet, at møder er afsluttet med ‘Camilla, du har virkelig overrasket mig. Jeg har fået et helt nyt indtryk af din plads i virksomheden’. Dét er jeg så træt af. Så jeg synes hurtigt, at det kan komme til at ligne, at vi kvinder står i skyggen af de mænd, vi arbejder med eller driver vores virksomhed med. Jeg tror, at man som kvinde hurtigt bliver mere interessant, når man så virkelig har en ide som er interessant, eller hvis man har skabt sig bare en smule succes.

Whiteboard Wednesday - Ny video hver uge

E-handels-eksperter deler deres viden om betalinger, online marketing, svindel og meget andet.

Millennials tager over

Unge iværksættere skyder op overalt. Siden 2015 er antallet af 18-24-årige webshopejere steget fra ca. 2% til 7%. De unge står altså for en stigende del af de danske start-ups. Denne trend hænger måske sammen med et faldende antal ansøgere på landets videregående uddannelser, og betyder altså, at de unge mennesker dropper de “traditionelle” uddannelser og i stedet satser på dem selv og deres egne ideer.

Millennials tager over

Rasmus Serup hører til gruppen af unge iværksættere. I en alder af 21 år startede han, sammen med Sofie Tidemand, virksomheden HairLust, som er bedst kendt for sine vitamin-vingummier, som styrker håret.

“Der er ikke nogen tvivl om, at vi i Danmark har relativt let ved at udleve iværksætterdrømmen på grund af et godt sikkerhedsnet. Især som ung og studerende som jeg, er der mange fordele som iværksætter, da man har få forpligtelser og en SU, man kan leve af sideløbende. Jeg har draget fuld nytte af min situation og dedikeret mine sidste to år til livet som iværksætter med hårde og meget lange arbejdsdage, alle ugens dage. Det kræver blod på tanden men også en masse sociale fravalg, som kan være svære at indfinde sig med som ung, hvor der hele tiden sker ting omkring en. Jeg ser ikke skyggen af en lærebog før min faste søndagsrutine, hvor jeg efter min aftensmad begynder at læse mit pensum, indtil jeg ikke kan holde mig vågen. Sådan har det været det seneste år, hvor der er kommet fart på forretningen. Det er naturligvis ikke optimalt for mit karaktergennemsnit, men det betyder mindre for mig end nogensinde før. Mit udbytte af universitet har naturligvis ændret sig efter mit engagement på universitetet er faldet, men jeg har ikke fortrudt det, da min uddannelse har lært mig mange ting på forskellige plan. Det kræver absolut dedikation og motivation at balancere virksomhed og studie, hvis man ikke ønsker at gøre ting halvt. Mit bedste råd til andre unge iværksættere er derfor at indstille sig på denne omvæltning og samtidig sørge for, at man har en eller flere co-founders at dele iværksætterrejsen med.”

Mænd starter rejsen som iværksætter tidligere end kvinder

Næsten 5,9% af mandlige webshopejere hører til i den yngste aldersgruppe, mens kun 2,7% af kvinderne er 18-24 år. Det betyder, at hele 87% af de 18-24 årige iværksættere er mænd.

Mænd starter rejsen som iværksætter tidligere end kvinder

I dag hører Daniel Johannesen til i gruppen 18-24 år, men faktisk var han kun 17 år, da han startede virksomheden Watery (som du måske kender fra Løvens Hule).

“Jeg oplever generelt at folk tager positivt imod unge iværksættere. Så længe man viser, at man er seriøs og passioneret omkring det, så oplever jeg, at folk synes det er ret sejt, at sådan en ung en gerne vil ind i iværksætteri og gerne vil prøve at gøre noget lidt seriøst ud af det. Så jeg oplever oftere at folk gerne vil hjælpe en. Det sværeste for mig var faktisk overhovedet at komme i gang. Jeg var 17 år, da jeg startede Watery, og skulle derfor have godkendelse hos Statsforvaltningen. Jeg fik afslag to gange, og det endte med, at min far måtte stifte virksomheden, for at jeg overhovedet kunne komme i gang med min webshop. Mit råd til andre unge, der drømmer om at blive iværksætter, er bare at kaste sig ud i det så tidligt som muligt. Jeg ser Watery som en læringsproces, og mit udgangspunkt har hele tiden været, at jeg skulle lære noget fra virksomheden. Meget af det jeg har lært, er ikke noget man kan lære i gymnasiet, og heller ikke på universitet tror jeg. Her arbejder man nemlig meget teoretisk, hvor man som iværksætter får lov at arbejde med alle teorierne i praksis.”

Kigger man nærmere på tallene fra de seneste 4 år, ser man, at kvinder typisk starter deres egen webshop, når de er i 40’erne. Det ser dog ud til at ændre sig, og i fremtiden vil vi se flere unge kvindelige iværksættere inden for e-handel.

Mænd starter rejsen som iværksætter tidligere end kvinder

Det grå guld sælger også på nettet

Der findes masser af tech-kyndige danskere i den ældre aldersgruppe. Faktisk er hele 9% af webshopejerne over 60 år, og 4,5% er ældre end 65. Nogle vælger at starte en webshop som et lille familieforetagende, mens andre starter projektet alene.

Fyn og øerne er den hurtigst-voksende region

Det er, ikke overraskende, hovedstadsområdet, som huserer flest webshops, mens Aarhus og resten af Østjylland ligger nummer 2 på listen.

Fyn og øerne er den hurtigst-voksende region

Ser man på vækstraten, er det Fyn og øerne, som har mest fart på. Andelen af webshops i denne region stiger stødt - og måske de kan indtage tredjepladsen inden for de næste par år?

Fyn og øerne er den hurtigst-voksende region

Kvinder vs. mænd - hvad sælger de?

*Ovenstående diagram repræsenterer kun de største og mest almindelige kategorier, der ses bort fra mindre kategorier.

Beklædning er den mest populære produktkategori (33%) for kvindelige webshopejere. Husholdningsapparater og møbler indtager andenpladsen (14%), mens mad og drikke tager bronze (9%).

Hvad er det hotteste kategorier for webshops drevet af kvinder?

Fra 2017 til 2018 var der en stigning på 75% i antallet af kvinde-ejede webshops, som sælger skønhed - og vi kan allerede se, at der i år er lige så meget fart på inden for denne kategori. Garnbutikker følger trop, i denne kategori var der nemlig hele 72% flere webshops i 2018 sammenlignet med 2017.

Sofie Tidemand er en af de kvinder, som sammen med sin partner Rasmus, driver en webshop i kategorien “skønhed”. I 2016 startede de nemlig Hairlust.

“Jeg må indrømme, at jeg fra et professionelt synspunkt udelukkende er blevet mødt af positivitet. Den største fordel, som jeg ser det, er at vi, med vores generation, har nogle væsentlige fordele i forhold til forståelse af teknologi og sociale medier, som vi og vores kundegruppe er meget aktive på. I forhold til at være kvindelig iværksætter, så mærker jeg bestemt, at der er en højere andel af mænd i de kredse jeg omgås. Men jeg synes sgu, at det er sejt at komme som kvinde, og det slår jeg gerne på og tager de fordele med, som det kan have. Jeg synes faktisk ikke, at jeg oplever nogle negative sider af at være kvindelig iværksætter. Oftest bliver det anset med respekt hos venner og bekendte, men også i forbindelse med vores brand i forhold til PR og kunderelation. Vores kunder er primært kvinder, og de bakker gerne kvindelig iværksætteri op og knytter et tættere bånd med vores brand, hvis de kan relatere sig til virksomhedens DNA. Jeg oplever også nogle forskelle mellem Rasmus og jeg i forhold til interesse, evner og værdier for virksomhedens drift, hvilket er en kæmpe fordel. Vi bringer hver især forskellige synspunkter på udfordringer og generelt i forretningen. En alsidig kreds af partnere, og generelt ansatte for den sags skyld, er uden tvivl en force.”

Hvad sælger webshops med mandlige ejere?

Top 3 kategorier for webshops med mandlige ejere er husholdningsapparater og møbler, elektronik og software samt mad og drikke - de udgør alle tre en lige stor andel, nemlig 17% hver.

Hvilke kategorier er hotteste for webshops drevet af mænd?

Det er især kategorien “smykker og ure”, som trender for de mandlige webshopejere. Her var der nemlig 44% flere webshops i 2018 end i 2017. Også i kategorien mad og drikke ser vi et stigende andel mandlige e-Commercere - der var 34% flere webshops i 2018 sammenlignet med 2017. Det ser altså ud til, at denne kategori vil forblive populær hos mændene. På tredjepladsen finder vi tøj, som så en stigning på 23% fra 2017 til 2018.

Hvilke produktkategorier modtager de største ordrer?

Ikke helt overraskende er det i kategorien “husholdningsapparater og møbler”, hvor kunderne lægger flest penge pr. ordre (784 kr. pr. ordre). Også “smykker og ure” modtager relativt store ordrer (på 619 kr.) med “sportsudstyr og sportstøj” lige i hælene med en gennemsnitlig ordreværdi på 618 kr. Overordnet set ser det ud til, at ordrestørrelsen hænger ret godt sammen med prisen på en vare. Den mest overraskende kategori er måske “mad og drikke”, hvor det i den grad ser ud til, at folk køber til mere end én person pr. ordre.

Hvilke produktkategorier modtager de største ordrer?

Disse statistikker præsenteres af Clearhaus, et betalingsinstitut og indløser med licens til hele Europa. Med Clearhaus kan webshops nemt og hurtigt modtage betalinger med Visa, Mastercard, Apple Pay og MobilePay. Med en indløsningsaftale hos Clearhaus kan webshops komme i gang på 1-3 dage, de får kundeservice i særklasse og adgang til alle transaktionsdata. Clearhaus servicerer 8.000+ webshops i 33 europæiske lande med simple og sikre betalingsløsninger til konkurrencedygtige priser.

Du vil måske også kunne lide

Contact:

Neha Mirchandani Clearhaus A/S +45 82 82 22 00 nemi@clearhaus.com