Black Friday 2018 slår rekord: Danske webshops når gode salgstal

26 november 2018

Black Friday er blevet til Black Week

“Kampagnerne begyndte tidligt i år, og det kan nemt ses i tallene,” lyder det fra Neha Mirchandani, Marketingsdirektør hos Clearhaus. Tilbudsjægerne var hurtige til at få fat i de tidlige tilbud, hvilket betød, at antallet af transaktioner steg med 129% allerede torsdag (sammenlignet med samme torsdag sidste år). På selve Black Friday var der 85% flere transaktioner end sidste år, og den vilde shopping fortsatte hen over weekenden.

Diagram: Black Week 2018 vs 2017

Tilbudsjægerne blev oppe hele natten

Allerede ved midnat sad forbrugerne klar med betalingskortet i hånden, klar til at sikre sig de allerbedste tilbud. På Black Friday modtog netbutikkerne hele 69% flere ordrer mellem kl. 00-06, end de gør på en gennemsnitlig dag. “Vi kørte en “Black Box”-kampagne, hvor de første 400 kunder, som købte for over 500 kr. fik et hemmeligt gratis smykke med i købet. Det viste sig at være en kæmpe succes, og vi havde udsolgt allerede efter 8 minutter,” fortæller Camille Brinch, stifter af Camille Brinch Jewellery.

Diagram: Tidspunkt på dagen

En stor dag for danske iværksættere

Sammenligner man med en gennemsnitlig dag, modtog webshops 385% flere ordrer i fredags. Det var ikke kun de store spillere, som fik noget ud af Black Friday. Voksende forretninger, som Shaping New Tomorrow, hev også et godt resultat hjem - takket være gennemtænkt markedsføring og god planlægning.

Diagram: Antal transaktioner i 2018

“Vi har haft den bedste salgsdag nogensinde. Vi har sendt over 7000 pakker ud og har haft en masse glade kunder i butikken hele dagen. Vi har forberedt os ved at købe så mange produkter ind som overhovedet muligt og forberedt forskellige leadindsamlingskampagner, for på den måde at kunne sende nyhedsbrev ud til alle så snart vi gik live. Derudover har der været masser af run på men ikke mindst godt humør på kontoret. Alle systemer har kørt upåklageligt, alt lige fra kundeservice til betalingssystem.” Christian Aachmann, CMO & Co-founder hos Shaping New Tomorrow.

Ordrestørrelsen steg med 36,7%

Black Friday havde ikke kun en positiv effekt på antallet af transaktioner, men også på ordrestørrelsen. For en typisk dansk webshop ligger den gennemsnitlige ordrestørrelse på 532 kr., men på Black Friday lød den på hele 727 kr. De mest populære kategorier på Black Friday var tøj, sko og accessories, men også bøger var en populær vare.

Diagram: Populære Kategorier

“Vi har de her timetilbud, hvor vi har i hvert fald som minimum 50% og op mod 70% på nogle af vores styles. Så vi går rigtig meget op i at vores kunder faktisk føler at de på Black Friday sparer noget.” Camilla Louise Krøyer, Co-founder & Designer hos Trendday.

Shopping flyttes til mobile enheder

Danske forbrugere skifter i stigende grad computeren ud med mobile enheder, når de handler online. “Vores data viser, at hvert fjerde køb på Black Friday betales via smartphones,” siger Thomas Jensen, CEO hos QuickPay.

Diagram: Shopping fra forskellige enheder

Alternative betalingsmetoder bliver også vigtigere, da omtrent 27% af alle onlinebetalinger blev gennemført via MobilePay Online.

Diagram: Brug af MobilePay

Disse statistikker præsenteres af Clearhaus, et betalingsinstitut og indløser med licens til hele Europa. Med Clearhaus kan webshops nemt og hurtigt modtage betalinger med Visa, Mastercard, Apple Pay og MobilePay. Med en indløsningsaftale hos Clearhaus kan webshops komme i gang på 1-3 dage, de får kundeservice i særklasse og adgang til alle transaktionsdata. Clearhaus servicerer 8.000+ webshops i 33 europæiske lande med simple og sikre betalingsløsninger til konkurrencedygtige priser.

Contact:

Neha Mirchandani Clearhaus A/S +45 82 82 22 00 nemi@clearhaus.com