Flere banker understøtter nu Apple Pay: Potentiel game-changer i det danske betalingsmarked

11 april 2019

Verdens næstmest værdifulde virksomhed har netop styrket sit fodfæste på det danske betalingsmarked. Apples mobilbetalingsmetode, Apple Pay, har længe været tilgængelig for kunder i Jyske Bank og Nordea, men nu følger en lang række andre danske pengeinstitutter trop. Ifølge en af betalingsindustriens topchefer, Claus Methmann Christensen, vil det betyde en ændring i måden, danskerne køber og sælger på.

Allerede fra den 2. april 2019 kunne kunder i 18 af landets lokale banker bruge Apple Pay, og mange flere arbejder på løsningen - herunder bl.a. Sydbank, Arbejdernes Landsbank, Nykredit og Spar Nord. Danske Bank, som ejer det populære MobilePay, er blandt de banker, som har offentliggjort, at de inden længe vil tilbyde Apple Pay.

”Den øgede tilslutning fra bankerne betyder, at antallet af Apple Pay-brugere potentielt kan stige ekstremt meget i den nærmeste fremtid,” fortæller Claus Methmann Christensen, administrerende direktør hos den aarhusianske betalingsvirksomhed Clearhaus A/S.

Konkurrence kommer forbrugerne til gode

”Historien fortæller, at konkurrence skaber innovation. MobilePay er en fantastisk betalings-app og har over de seneste fem år sikret sig en solid plads på de fleste danske smartphones, men de står over for øget konkurrence,” siger Claus Methmann Christensen og fortsætter:

”Apple sidder på cirka 50 procent af markedet for smartphones i Danmark, og Apple Pay er integreret i alle nye iPhones. Det giver den amerikanske wallet en fordel i forhold til MobilePay.”

Jyske Bank var blandt de første til at bringe Apple Pay til Danmark. Katrine Bak Primdahl, Afdelingsdirektør - Kort og Betalinger hos Jyske Bank tror på, at den nye udvikling i sidste ende vil komme forbrugerne til gode.

”Vi er glade for, at andre banker slutter sig til Apple Pay. Det betyder bare, at vi tog den rette beslutning, da vi begyndte at tilbyde vores kunder Apple Pay. I takt med at flere banker går samme vej, vil Apple Pay nå ud til flere og flere forbrugere. Det betyder også, at flere vil få kendskab til betalingsmetoden og de muligheder, som den bringer med sig,” siger hun og tilføjer:

”Det har været en rigtig spændende rejse for både vores kunder og for os. Vi har set mange kunder, som bruger Apple Pay til sine daglige betalinger.”

Ny udfordrer fra global tech-gigant vs. lokal spiller med ubestridt monopol

På den ene side står en ny udfordrer, som bliver bakket op af en global tech-gigant, og på den anden side er den lokale spiller med ubestridt monopol.

”Til dato har det været en ubrudt vækst- og udviklingsrejse. Vi er gået fra ingenting i maj 2013 til i dag at have 4,1 mio. danskere som brugere og 120.000 butikker og webshops som erhvervskunder. Vi gennemfører 280 mio. transaktioner årligt (2018) og overfører for over 80 mia. kr. årligt,” siger Peter Kjærgaard, pressechef hos MobilePay.

MobilePay var de første til at bringe mobilbetalinger til Danmark, og her er der ingen bekymringer for positionen på det danske marked.

”Det vil være naturligt, hvis Apple Pay nu kommer til at vokse, fordi flere banker vil tilbyde kunderne løsningen. Vi tror bare ikke, at det vil påvirke væksten hos MobilePay, for antallet af mobilbetalinger vil fortsætte med at stige, mens kontantbetalinger og kortbetalinger vil falde eller aftage i stigning,” fortæller Peter Kjærgaard og fortsætter:

”Vi kan foreløbig glæde os over, at danskerne er meget glade for at benytte vores løsninger. En nylig YouGov-survey fra Nordea viste, at 97 procent af de mobilbetalende danskere benytter MobilePay, knap otte procent mobilt dankort, 3,8 procent Google Pay og 3,3 procent Apple Pay.”

To forskellige løsninger, men mobilen som omdrejningspunkt for betaling

“Apple Pay og MobilePay er bygget og brugt til to forskellige ting. Infrastrukturen, som ligger bag, er meget forskellig - det samme gælder det behov, de dækker hos kunderne. MobilePay er primært en forbruger-til-forbruger-service. De har aldrig rigtig fået fat i markedet for betalinger i fysiske butikker, fordi det kræver ekstra terminaler og udstyr. På det område har Apple Pay en klar fordel, da det fungerer på samme måde som et kontaktløs betalingskort,” lyder det fra Jyske Banks Katrine Bak Primdahl.

Claus Methmann Christensen fra Clearhaus tilføjer:

”Selvom Apple forsøger at gøre betalinger så gnidningsfri som muligt, går de ikke på kompromis med sikkerheden. De bruger biometrisk bekræftelse og autentificering i form af fingeraftryk og ansigtsgenkendelse, hvilket gør betalingerne ekstra sikre og beskytter kunden yderligere.”

Webshops bør tilbyde begge løsninger

Clearhaus servicerer i øjeblikket over 5.000 danske webshops og har derfor et godt overblik over antallet og typen af onlinebetalinger.

“Vi kan se, at antallet af Apple Pay-transaktioner langsomt stiger, men det er endnu ikke i nærheden af tallene for MobilePay Online. Vores data, kombineret med tal fra vores partner QuickPay, viser, at andelen af MobilePay-transaktioner er steget fra 14 procent i januar 2018 til 22 procent i marts 2019,” siger Claus Methmann Christensen og fortsætter:

”Der er en tydelig stigning i antallet af køb, som gennemføres via mobil, og jeg tror, at der er plads til en udfordrer på markedet. Med yderligere 18 banker, der understøtter Apple Pay, heriblandt endda Danske Bank, vil tingene måske ændre sig hurtigere, end man tror. Mit råd til webshopejerne er at have begge løsninger tilgængelige i checkout. De koster mere eller mindre det samme at implementere, og det viser dine kunder, at du virkelig forsøger at gøre tingene lettere for dem - hvilket i sidste ende vil booste din konverteringsrate.”

Kontakt for mere information

Neha Mirchandani, marketing- og kommunikationschef i Clearhaus A/S, på telefon +45 8282 2200 eller e-mail: nemi@clearhaus.com

Fakta om Clearhaus

Clearhaus A/S er et betalingsinstitut og en FinTech-virksomhed, som blev grundlagt i 2011. Virksomhedens formål er at levere betalingsløsninger til netbutikker inden for Europa. Vores primære markeder er Danmark, Tyskland, Norge, Sverige, Storbritannien, Holland, Frankrig, Spanien, Slovenien og Belgien. I dag har vi mere end 8.500 kunder.

Virksomheden gør det muligt for webshopejere at acceptere betalinger (Visa og Mastercard – og i flere lande MobilePay og Apple Pay) i deres webshops. Clearhaus håndterer transaktioner og gør onlinebetalinger hurtigere, nemmere og mere sikre.

Clearhaus er autoriseret af Finanstilsynet som et betalingsinstitut med en pan-europæisk licens. Virksomheden er også Visa og Mastercard Principal Member. Clearhaus har hovedkontor i Aarhus, en afdeling i London og beskæftiger ca. 50 ansatte.

Du vil måske også finde dette interessant: